Μεγαλώνοντας Παιδιά με ΔΕΠ-Υ

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ)- διεθνώς γνωστή ως Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)- είναι μια συχνή και χρόνια διαταραχή νευρολογικού χαρακτήρα της οποίας σημάδια εμφανίζονται από την προσχολική ηλικία και σε σημαντικό ποσοστό, συνεχίζονται στην μετέπειτα ενήλικη ζωή. Η  διάσπαση προσοχής, η παρορμητικότητα και η υπερκινητικότητα αποτελούν τα κυριότερα χαρακτηριστικά της. Συχνά ωστόσο, αυτά τα χαρακτηριστικά δεν εντοπίζονται, καθώς θεωρούνται συνηθισμένα στην παιδική ηλικία με αποτέλεσμα, η διάγνωση της ΔΕΠ-Υ πολλές φορές να παραβλέπεται. Κατά συνέπεια, πολλά συμπεριφοριστικά, κοινωνικά και μαθησιακά προβλήματα που οφείλονται στη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας αποδίδονται σε άλλες καταστάσεις που ενδέχεται να συνυπάρχουν. 

Οι δυσμενείς συνέπειες της καθυστερημένης αναγνώρισης της ΔΕΠ-Υ μπορεί να οδηγήσουν στην αθέλητη ‘κακοποίηση’ των παιδιών αυτών από μη ενημερωμένους εκπαιδευτικούς, γιατρούς και γονείς, στην περιθωριοποίηση ή στην απόρριψή τους από το κοινωνικό τους περιβάλλον και να καθυστερήσουν την έναρξη της παρέμβασης και τη στήριξη της οικογένειας. Τα συμπτώματα της ΔΕΠ-Υ αμβλύνονται, δεν θεραπεύονται, ωστόσο, με μία ολοκληρωμένη θεραπευτική προσέγγιση με επίκεντρο την αποδοχή των παιδιών με ΔΕΠ-Υ, εκείνα μαθαίνουν να προσαρμόζονται και να έχουν μια πλήρη, φυσιολογική και παραγωγική ζωή. 

 depy

Όρια -Κανόνες -Εντολές

  • Θέστε σαφή όρια και διατηρήστε τη συνέπεια και τη σταθερότητα στους κανόνες και στις πράξεις σας. Με αυτό τον τρόπο το παιδί σας θα γνωρίζει μέχρι που μπορεί να φτάσει και θα ρυθμίζει τη συμπεριφορά του με βάση αυτά.

  • Όταν δίνετε εντολές προσέξτε τη διατύπωσή τους. Χρησιμοποιήστε καταφατικό λόγο και πάντα χωρίς να υπάρχει άλλη πηγή ήχου παράλληλα με τη διατύπωσης της οδηγίας (όπως ανοιχτή τηλεόραση) Πρέπει να είστε ακριβείς σε αυτό που ζητάτε από το παιδί. Ποτέ δεν δίνουμε πολύπλοκες οδηγίες. Στα μικρότερα παιδιά μια εντολή τη φορά.

Διαδικασία μελέτης

  • Δημιουργήστε μεγάλο χώρο μελέτης για το παιδί σας στο σπίτι, ο  οποίος να είναι συγκεκριμένος. Επίσης, πάνω στο γραφείο θα πρέπει να υπάρχει μόνο το μάθημα που διαβάζει το παιδί και τα απαραίτητα αντικείμενα.

  • Η μελέτη στο σπίτι πρέπει να είναι οργανωμένη και γεμάτη διαλείμματα. Ξεκινήστε με τα μαθήματα που απαιτούν απομνημόνευση.

  • Αν τα μαθήματα και οι φωτοτυπίες είναι μεγάλα χωρίστε τα σε μικρότερες ενότητες. Χρησιμοποιήστε σχεδιαγράμματα και διαβάστε τμηματικά τα μεγάλα κεφάλαια. Υπογραμμίστε τα βασικά σημεία που χρειάζεται να μάθει το παιδί σας.

    Τip: Τεστάκια απομνημόνευσης και σειροθέτησης είναι ιδιαίτερα ευεργετικά.

Επανατροφοδότηση-έπαινος -τιμωρία

  • Επαινέστε με συνέπεια συγκεκριμένες συμπεριφορές του παιδιού σας. Οι λεκτικές τιμωρίες σας επίσης θα πρέπει να διατυπώνονται σε ήρεμο τόνο και να γίνονται κατανοητές από το παιδί.

  • Εστιάστε στην επιθυμητή συμπεριφορά, όχι σε αυτήν που θέλετε να σταματήσει. Επίσης οι απαιτήσεις που έχετε από το παιδί σας Οι απαιτήσεις σας πρέπει να είναι προσαρμοσμένες στις δυνατότητες του παιδιού όχι στις δικές σας.

Εξωσχολικές δραστηριότητες

  • Οι εξωσχολικές δραστηριότητές του πρέπει να είναι όσο τον δυνατόν πιο ομαδικές. Καλό είναι να εκτονώνεται το παιδί φυσικά (κολύμπι, στίβος κ.λπ.). Μπορείτε να παίξετε μαζί του γενικότερα παιχνίδια και δραστηριότητες που ασκούν την συγκέντρωση της προσοχής, όπως Πάζλ, σκάκι κ.α.

  • Αναθέστε του δουλειές στο σπίτι (καθάρισμα δωματίου, πλύσιμο πιάτων, κ.λπ.)

  • Με σκοπό να ενισχύσετε την αυτοέκφρασή του και τον οπτικοκινητικό του συντονισμό μπορείτε να αξιοποιήσετε τη  θεατρική και μουσική έκφραση  αλλά και το χορό.

  • Ασκήσεις απομαγνητοφώνησης, καραόκε για τα Σαββατοκύριακα είναι πολύ καλές για την ενίσχυση της οπτικής και ακουστικής μνήμης και συγκέντρωσης.

  • Επιδιώξτε την συχνή επαφή του παιδιού σας με τους φίλους του. Με αυτό τον τρόπο θα ενισχύσετε τον επικοινωνιακό του τομέα, αποκομίζοντας παράλληλα τα πολλαπλά οφέλη της ύπαρξης φίλων.

Οργανωμένη καθημερινότητα

  • Μεριμνήστε να έχει το παιδί σας σταθερό ωράριο ύπνου και διατροφής. Επίσης, το δωμάτιο του παιδιού πρέπει να είναι οργανωμένο με συγκεκριμένες θέσεις για τα αντικείμενα.

  •  Η ύπαρξη πίνακα ανακοινώσεων μέσα στο δωμάτιο, όπου τοποθετούνται σημαντικά χαρτιά ή υπενθυμίσεις δραστηριοτήτων είναι βοηθητική για την οργάνωση του παιδιού.

Θυμηθείτε…

  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΣΥΧΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΤΕΙΤΕ ΜΑΖΙ ΤΟΥ
  • ΑΠΕΝΟΧΟΠΟΙΕΙΣΤΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΑΣ, ΔΕΝ ΕΥΘΥΝΕΣΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΤΗΣ ΔΕΠ-Υ!
  • ΑΠΕΝΟΧΟΠΟΙΕΙΣΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΙΔΙ, ΟΥΤΕ ΕΚΕΙΝΟ ΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΓΙΑ ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ.

Κάθε μορφή παρέμβασης ξεκινάει από τις αντιλήψεις σας και τις στάσεις που υιοθετείτε. Σταθείτε δίπλα στο παιδί σας και στηρίξτε το με κατάλληλες θεραπευτικές παρεμβάσεις που θα σας υποδείξουν οι ειδικοί. Μην πέφτετε στην παγίδα όσων σας υπόσχονται πλήρη αποθεραπεία από τη ΔΕΠ-Υ. Δεν υπάρχει κάποια ειδική θεραπεία που να εξασφαλίζει την ολοκληρωτική εξαφάνιση των συμπτωμάτων της διαταραχής.  Να θυμάστε ότι η αιτιολογία της ΔΕΠ-Υ είναι πολυπαραγοντική και παραμένει ακόμα ΑΓΝΩΣΤΗ. Επικεντρωθείτε στην επίτευξη μικρών βημάτων βελτίωσης της συμπεριφοράς του παιδιού σας με την καθοδήγηση των ειδικών με σκοπό να βοηθήσετε την κοινωνική του προσαρμογή. 

Βαγγέλης Χαλιάσος

Ελεάννα Βιρβιδάκη

Ειδικός Παιδαγωγός-Σύμβουλος Εκπαίδευσης

Λογοπαθολόγος

Συνεργάτης Λογοποίησης

Επιστημονική Υπεύθυνη

 

Copyright © 2018 ΛΟΓΟΠΟΙΗΣΗ | virvidaki.gr | Powered by NICMEDIA